tirsdag den 6. august 2024

 #131 Sommerferie

Første sommerferie efter skilsmisse - det er ikke altid bare sådan lige. Der er meget nyt at forholde sig til - som fx. den samværsordning man er blevet påduttet af en tilfældig dommer, der (som jeg ser det) ikke helt har forstået scenariet.

Men sådan er det når "de voksne" ikke er enige - så kommer der en "fagmand" m/k ind fra venstre og trækker en streg i sandet - deres streg og ikke nødvendigvis en, der giver mening. Den slags kan man ikke stille ret meget op med. Det bliver til en af de mange kameler i skilsmissekaravanen, som man må sluge. 

For os betød det, at al sommerferie planlægning blev besluttet i sidste sekund få dage før skoleferien og den allerede ( i arbejdsregi) planlagte ferie. Så måtte jeg få det til at fungere så godt jeg kunne. 

Heldigvis er det gået godt. Synes jeg. Jeg er i forvejen ikke fan af denne tid på året - jeg får let en udpræget fornemmelse af ensomhed om sommeren. Det har mange årsager. men bottom line er nok, at jeg føler mig alene om at skulle få alt til at ske. 

Jeg vidste 100% at det ikke ville ændre sig "bare fordi" jeg blev skilt. Selvfølgelig bliver der ikke mere tosomhed ud af at vælge en tidligere partner fra. det siger sig selv. men det er en anden ensomhed, når man selv har valgt at være alene. Jeg har planlagt ferien og ført den ud i livet med færre kvababbelser end de seneste mange år. Med handlekraft og overskud og vel at mærke mere overskud end de sidste mange år. Hurra!! Siger jeg bare.

Min forhenværende kernefamilie var præget af, at alle andre end mig trivedes helt utroligt godt som ene og alene storke foran deres egne skærme, dag ud og dag ind. De havde ingen ønsker om, at komme ud af huset/ud i naturen/ud i verden. Overhovedet. Blev noget planlagt alligevel skulle der advares i god tid, stemningen og humøret skulle sættes og holdes - og som regel var der en pæn portion modstand. 

Det var ret ensomt at være den eneste, der havde lyst til at vende sig ud mod verden. Der ville hjemmefra - opleve noget.

Men ikke i sommer. I sommer synes jeg det har været lettere at holde gejsten oppe - jeg synes børnenes begejstring har været lettere at finde og det har min egen gode stemning også. Vi er blevet modigere og mere eventyrlystne, når vi er afsted. Der kommer input og forslag fra de to teens undervejs - og der har været en masse gode oplevelser både af at opleve og af a kunne noget selv. Verden er blevet mere tillokkende og mindre farlig.

Det var bestemt ikke fordi vi ingen modgang mødte undervejs - men den var der overskud til at takle på en god måde og jeg er virkelig glad for denne sommer er gået så godt, som den er. Det kommer ikke skidt tilbage er jeg sikker på.

Pyh ha det har været et langt sejt træk at nå hertil. Men nu er vi snart gennem det første år - og hvis rygtet taler sandt, skulle det falde mere og mere på plads - finde et leje.

Det bliver så godt.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar